Hoe werk ik...


Een mooi Glas-in-lood raam kleurt werkelijk je leven. De breking van het licht geeft het object een prachtige uitstraling. Het ontwerp is vaak erg persoonlijk en kan qua stijl erg verschillend zijn. Van modern naar klassiek en van figuratief naar abstract, alles is mogelijk en kan worden aangepast aan je eigen stijl. Er zijn verschillende fases die doorlopen worden, bij elke fase is het verstandig om te zorgen dat je netjes en schoon werkt.


Fase 1, het ontwerp
Tijdens het ontwerp kan ik de gewenste stijl omzetten in enkele concept-schetsen van waaruit een definitief ontwerp kan ontstaan. Het proces kan best wel even duren. Je kunt natuurlijk ook kiezen uit de vele reeds bestaande voorbeelden die verkrijgbaar zijn.

Het ontwerp wordt overgezet op sjabloon papier, dit papier is iets dikker dan gewoon papier. Het ontwerp wordt netjes uitgeknipt met een sjabloon schaar, dit is een speciale schaar die een deel van het papier wegknipt. De breedte die de schar wegknipt komt overeen met de rug van het lood.

IMG_0823IMG_0820

Onderdeel van deze fase is het nummeren en bepalen welk soort glas en kleuren gewenst zijn.

Fase 2, glas snijden
Nu is het tijd om van alle sjablonen het glas te snijden. Het is zaak zo min mogelijk afval te hebben, de prijs van bijvoorbeeld een goed stuk geblazen antiekglas kan al gauw oplopen naar 300 Euro per m2. Het is echter ook zaak om goed rekening te houden met de structuur.

Als dan de keuze is gemaakt kan het aftekenen en snijden van het glas beginnen. Dit is een precies werkje, je wilt natuurlijk niet steeds al je stukken moeten slijpen. Als je alle stukken klaar hebt leg je ze netjes op het ontwerp, er moet ca 2 mm tussen de verschillende stukken zitten. Deze ruimte is nodig voor het lood. Op dit moment kun je er voor kiezen om oneffenheden nog even weg te slijpen.

IMG_0827


Fase 3, Het glas in het lood zetten
Voordat ik begin start ik meestal met een loodplan, dit geeft mij een beeld over de symmetrie en de solderingen. Het ontwerp moet logisch worden opgebouwd, een ratjetoe aan lood en verbindingen zou verstorend werken op het eindontwerp. De ontwerptekening wordt op een werkplan vastgezet waarbij twee laatjes haaks op elkaar het ontwerp in een hoek van 90 graden insluiten. Nu worden eerst de twee buitenste loodstrippen gelegd. Afhankelijk van het ontwerp (raamhanger, voorzetraam of een raam in dubbelgas) gebruik je hiervoor een U, H of Y-lood. Je start nu vanuit de hoek met de eerste stukken en sluit deze aan door middel van een H-lood. Je zet je ontwerp vast met stalen spijkertjes die je met een afstandsblokje of gewoon met een stukje glas in het H-lood kunt plaatsen.

IMG_0839


Fase 4, Solderen
Nadat het puzzeltje klaar is kunnen de verbindingen worden gesoldeerd. De uitdaging hierbij is de temperatuur. Lood smelt op een net iets hogere temperatuur dan de soldeertin. Er wordt soldeertin gebruikt die voor 60% uit tin bestaat en 40% uit lood (60/40). Voor het vloeien van de tin wordt veelal Stearine olie gebruikt (kaarsenvet). Niet teveel tin gebruiken en netjes alle verbindingen dichtvloeien.


Fase 5, Het ontwerp kitten
Om het raam wind en waterdicht te maken wordt er tussen het lood en het glas kit ingesmeerd. Het zorgt er ook voor dat het glas niet gaat rammelen en dat het geheel steviger wordt. Het kit is in feite stopverf aangelengd met lijnzaadolie. Het kit flink dik er op smeren en met een borstel blijven smeren net zolang totdat het er aan de achterzijde uit komt. Het is een vies werkje. Schoonmaken gebeurt met zaagsel. Na het kitten kan het lood worden gesloten en het overtallige kit kan worden verwijderd. Als het ontwerp wordt geplaatst in een dubbelglas raam moet er niet gekit worden. Ook bij een raamhanger is het niet noodzakelijk om te kitten,


Fase 6, Patineren
Het nieuwe lood glimt nog en is licht van kleur. Als lood verouderd ontstaat er een oxidelaag, vaak is dit na een regenbui al goed te zien in de vorm van lichtgrijze vlekken. door het lood te bewerken met patineerolie wordt dit proces in feite versneld op een egale manier. Het lood kleurt donker. Wel zorgen dat je het ontwerp daarna weer goed afspoelt.


Fase 7, Montage
Elk ontwerp kent weer vaak een andere montage. Bij een raamhanger zul je oogjes moeten solderen (koper 1,5m2) aan het U-Lood en bij een voorzetraam wordt het ontwerp met een H-Lood gedeeltelijk in de sponning geplaatst. Een uitvoering in het dubbelglas vraagt wat meer aandacht omdat hier ook afstandhouders geplaatst moeten worden op een Y-Lood waarbij tevens microscopische hydrokorrels worden gebruikt voor het absorberen van het vocht in het dubbelglas. Tevens moet je rekening houden met verschillende diktes glas en de juiste glazenierskit.


IMG_0886